P1090651.JPG

Slide 1

P1090654.JPG

Slide 2

P1090652.JPG

Slide 3

DSC_2852 Tromp Kop.jpg

Slide 4

Geschiedenis van de Tromp


Gebouwd als Lammechiena II

Scheepswerf Gebr. Verstockt in Martenshoek bouwde de koftjalk in 1912 voor Harmannus Schling in Groningen, hij noemde het schip Lammechiena II. Het schip was 26,75 meter lang, 6,24 meter breed en had 2,45 meter diepgang. Het schip vervoerde veel hout uit het Oostzeegebied. 

Tromp

In 1914 kocht Nicolaas Wijnstok uit Hoogezand het schip, die het een jaar later weer verkocht aan Gebr. Muhring in IJmuiden. De gebroeders Muhring noemden haar Tromp. Vervolgens werd ze in 1927 verkocht aan Oege Schuitema uit Groningen.

Oege Schuitema liet het schip in 1934 bij de NV Noord-Nederlandsche Scheepswerven in Groningen verbouwen. Het werd onder andere voorzien van een 4 tact driecilinder Humboldt-Deutzdieselmotor van 65 epk. Vanaf 1936 was Jannes Pattje uit Waterhuizen eigenaar. Hij verkocht haar aan Geert Timmer uit Slochteren. Het hulptuig was in de loop van de jaren dertig verdwenen. 

Gezonken

Op 2 maart 1940 werd de Tromp aan de ketting gelegd. Op 7 mei van dat jaar werd ze verkocht aan M.J. van der Eb uit Rotterdam. In de oorlog stond ze onder Duits  toezicht en werd er gevaren tussen Groningen en Kiel. Op 15 april 1945 werd het schip tot zinken gebracht door de Duitsers, vlakbij het botenhuis van in het Verbindingskanaal te Groningen. Na de bevrijding van Groningen kon het schip snel weer worden geborgen.

Maraat V

Ze werd gerepareerd bij Scheepsbouw & Reparatiewerf J. Vos & Zoon en was vanaf 15 april 1947 weer in de vaart bij M.J. van der Eb in Rotterdam onder de naam Maraat V. In april 1950 werd ze bij NV Scheepswerf H. de Hoog in Rotterdam gehermotoriseerd met een 4 tact driecilinder Humboldt-Deutzdieselmotor van 125 epk.

Soli Deo Gloria

In 1954 kocht Wopke Kalkhuis uit Groningen haar en hernoemde haar in Soli Deo Gloria. Ze werd in 1958 bij Barkmeijer in Vierverlaten verlengd tot 31,86 meter. In 1962 werd ze verkocht aan Willem Oudman uit Thesinge. In 1965 vond bij Deutz in Delfzijl nog een hermotorisering plaats. Dit maal kwam er een Klockner-Humboldt- Deutzdiesel van 125 rpk in, die dienst had gedaan als reserveaggregaat voor de vuurtoren van Vlieland.

PMI Navigator

Op 15 januari 1967 werd ze verkocht aan de Liberation Steamship Company in Manilla, Een Phillipijnse bemanning is er mee vertrokken in het voorjaar van 1967 vanuit Harlingen. Volgens de verhalen met 10 zakken rijst als proviand en de vis zouden ze onderweg wel vangen. Onderweg naar het Suezkanaal hebben ze in Italie een lading explosieven geladen bestemd voor Dar es Salaam. Ze konden niet door het Suezkanaal omdat de 6 daagse oorlog net was uitgebroken. Na een week wachten hebben ze de lading teruggebracht naar Italie. Ik weet niet wat ze daarna gedaan hebben maar in 1968 is het schip aan de ketting gelegd in Porto Ercole wegens wapensmokkel. Daarna door de Italiaanse overheid verkocht via een scheepsmakelaar uit Palermo aan 3 broers, ook uit Palermo. Toen is het schip omgebouwd tot beunschip.

Grazia 

In april 1996 kwam ze onder de naam Grazia in handen van een Siciliaanse eigenaar, die haar gebruikte als zandzuiger. Na lange tijd werd ze afgedankt en lag vervolgens in Palermo weg te rotten.

Terug naar Nederland 

Toen het te duur werd om haar onder klasse te houden, kon charterschipper Chris Woestenburg uit Harlingen haar in 2002 kopen. Ze werd op het Duitse dokschip Condock IV naar Rotterdam gebracht. Na herstelwerkzaamheden is ze naar de werf van Gerard Kroes in Leeuwarden gesleept. 

Woestenburg bood haar een aantal jaren later via de Groninger scheepsmakelaar Fikkers te koop aan. Werfeigenaar Jelle Talsma uit Osingahuizen en André Hamstra van Uitzendbureau Alertec toen gevestigd in Warten thans in Drachten kochten het schip in 2006 en richtten de stichting Tromp op.