DSC01092.JPG

Slide 1

DSCF0906.JPG

Slide 2

DSC00943.jpg

Slide 3

oktober 104.jpg

Slide 4

Verslag vanaf de werkvloer


Maandag 26 oktober 2009:

Kennismakingsgesprek met de deelnemers.

Dit waren Arnold, Rudy, Sybrand en Yoka en Eewe en Reinko.

Dinsdag 27 oktober 2009: start project

Staatssecretaris van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Jetta Klijnsma en de Burgemeester en de wethouder van Harlingen komen op bezoek.

In het kader van de bestrijding van de jeugdwerkloosheid heeft Den Haag geld ter beschikking gesteld. Doel van het project is om jongeren die tussen wal en schip zijn geraakt een goede opleiding te geven. In de metaalnijverheid is een groot tekort aan vakmanschap.

De staatssecretaris zag de Jonge Douwe en sprak over een “oude barrel”, waarop Jelle Talsma dit bestreed en vertelde vol passie dat hij wel oud is, maar niet een “barrel”. En dat hij het verdient om gerestaureerd te worden. Ook kwam een aantal jongeren aan het woord, zij vertelden over hun motivatie om aan het project deel te nemen.

Na het vertrek van de staatssecretaris en de burgemeester togen de jongeren aan het werk.

Op de eerste plaats moest de werkplek opgeruimd en werkbaar worden gemaakt. Dit besloeg een aantal dagen omdat er helemaal niets was en het toch op een scheepswerf moest gaan lijken.

Sebastiaan en Kevin nemen half november de plekken van Eewe en Reinko in. Een aantal jongeren is bezig om onderdelen van de tjalk, die niet origineel of in slechte staat zijn, te verwijderen. De overige deelnemers zijn in de praktijkruimte van de Maritieme Academie bezig om het lassen onder de knie te krijgen.

Halverwege november is met de eigenlijke restauratie begonnen. Arnold was bezig met het vernieuwen van de loefbijter en voorsteven. Rudy en Kevin hebben nieuwe platen in de kop onder de waterlijn geplaatst. Sybrand en Sebastiaan hebben al het roest achter het plathalfrond op het berghout weggehaald. Zij namen al een aanloop naar het Sinterklaasfeest, want regelmatig kwamen zij pikzwart de keet binnen. Yoka heeft de kuip en de motorfundatie weggebrand en verbrandde ook haar jas maar even.

Begin december komt Sander bij de ploeg . De deelnemers waren door de kou niet meer te herkennen. De één leek op een michellin mannetje, terwijl een ander tonnetje rond was geworden door al de kleding. Maar men bleef gewoon stug doorwerken ondanks die bittere kou. Allemaal ons “staaltje” bijgedragen. Vlak voor de kerst zijn alle onbruikbare onderdelen zijn verwijderd en kunnen we verder met de voorbereiding van de opbouw van het schip.

Er meldt zich een nieuwe deelnemer aan, Richard Sen krijgt de opdracht de “opsteker” op te knappen en mee te helpen met het vlak.

Sander en Sybrand zijn bezig de spanten te plaatsen voor het achterdek. De andere deelnemers zijn bezig de spanten te ontroesten en te richten, want als de nieuwe huidplaten geplaatst zijn kan je er niet meer bij! Om de nieuwe huidplaten in model te drukken moeten we naar Scheepswerf Talsma in Franeker omdat daar een flinke platen wals / pers staat. We gaan om de beurt met Hugo mee om de nieuwe gangen te drukken, sommige moeilijke platen in de kop en kont mallen we aan 1 kant op en drukken de platen volgens de mal. De overige platen drukken we op het “oog”. (Intensief werkje, als de plaat eenmaal te ver gedrukt is dan is de kans groot dat je hem niet goed meer op z’n plek krijgt). Allemaal werken we aan het vlak mee en je ziet dat het belangrijkste deel van onze “ouwe dame” stukje bij beetje vorm begint te krijgen.

DSC02335.jpg DSC02336.jpg oktober 001.jpg oktober 043.jpg oktober 054.jpg oktober 091.jpg oktober 105.jpg oktober 116.jpg oktober 117.jpg oktober 118.jpg oktober 119.jpg Walter Bodemplaat (1).jpg

Januari 2010 Walter en Edwin voegt zich bij ons. Walter heeft al eerder in de scheepsbouw gewerkt als slijper, en dat kunnen we hier goed gebruiken. Walter helpt mee met het plaatsen van de kim en vlakplaten en slijpt na het aflassen de lassen vlak. Dat is secuur werk, want we willen de overgang tussen het oude en nieuwe materiaal zo min mogelijk terug zien!Edwin wil graag meedoen met het “pollux” project en heeft al enige ervaring in de scheepsbouw als slijper en start met het vernieuwen van de hoeklijnen van de uitwip en helpt mee met het vlak.

Ondertussen zijn Sander en Sybrand bezig het achterdek in elkaar te knutselen en gaan meteen door met het uitsnijden en plaatsen van de opstaande kanten van de roef en worden meteen uitgestrookt. ( de roef is heel bepalend voor het hele model van het schip!) Daarna komen de in Franeker gedrukte spanten aan de beurt, afkorten en plaatsen. Dan worden de dakplaten op maat gemaakt en voor een mooie oude uitstraling willen we de platen ouderwets gaan klinken in plaats van het moderne lassen. Daar komt wel wat bij kijken, eerst leggen we de platen op de goede plek, daarna tekenen we de plaats af waar de klinknagels komen, dan is het eerst voor boren met 4mm dan 8mm, alle gaten om en om de boutjes er in en vast zetten, dan door boren met 10mm D de gaten verzinken en dan alles los halen, gaten aan de onderkant afbramen en in de menie zetten. Dan doen we kit tussen de twee delen en kunnen de boutjes weer om en om aangebracht worden. Tijd om te klinken, Payman Latif komt een tijdje meedraaien.

Hugo heeft ondertussen een oventje in elkaar geknutseld en werkt ook nog! Sander stookt de nagels rood en drukt ze met een tang in het gat, Sebastiaan drukt meteen met een tegenhouder (Dolly) de nagel goed in het gat en roept “YO” en slaat Hugo er op los tot de nagel het verzonken gat helemaal vult. Hoe langer we aan het klinken zijn hoe meer respect we voor onze overgrootvaders krijgen!!! Sebastiaan en Sander wisselen elkaar af en toe af, de temperatuur loopt hoog op binnen, zonnetje er op, hete oven, hete nagels, zwaar werk! Leuk resultaat!!! Net of het altijd zo gezeten heeft.

Voor de zomervakantie is de eerste ploeg deelnemers uitgestroomd. Voor sommige houdt dat in dat ze gaan werken voor een baas voor andere houdt dat in dat ze naar een BBL opleiding gaan. Na de zomer vakantie begin een hele nieuwe ploeg aan het werken bij de Pollux. Van de oude ploege blijven alleen Sebastiaan en Yoka als vrijwilliger nog een tijdje bij ons.

Jelle Talsma heeft een lasser geregeld: Jacob krijgsman, en racet met z’n lastoorts als een dolle Hagenees onder het schip door. Mooie actie!

Ultsje en Patrick worden als eerst aangemeld. Zij komen voor het scheepsbouwgedeelte van het project.

Omdat we na de zomervakantie met het houtwerk gaan beginnen, hebben we de overkapping van de “werf” met een paar meter verlengd en dat is trouwens geen overbodige luxe!

Er hebben zich twee kandidaten gemeld voor de houtbewerking (Patrick en Willem ) ze zijn van start gegaan met het maken van de luikenkap. Eerst alle planken op breedte zagen en dan de sponningen voor het pressening band en de geultjes voor de afwatering frezen. Daarna de klampen voor de onderkant van de luiken op maat gezaagd, een mal gemaakt voor het boren van de gaten, alles in de menie en in elkaar gezet. We hebben voor het presseningband bij Global Sales doek gehaald (50% katoen en 50% iets moderns omdat het oude jutte helaas niet meer te krijgen is) en in repen gesneden.

Intussen wordt Willem Plas aangenomen en wil graag scheepsschilder worden, is nooit verkeerd!

In September meldt Mahamed Ali zich vanuit het AZC aan als deelnemer en ontfermt zich over de presseningen (kan ie meteen een paar honderd spijkertjes in de luiken drukken)! Dat is even een serieus werkje, maar hij kan zich er aardig mee redden. We hebben een lariks balk opgehaald voor de scheerbalk (waar de luiken in het midden op liggen) opmaat gemaakt, geschuurd en er tussen gehangen. De balk bleek veel te recht, dus heeft Willem op advies van Jelle Talsma de balk flink naar beneden getrokken zodat de balk de zelfde zeeg krijgt als het schip en laten ‘m een tijdje zo zitten. De natuur doet de rest! ( werkt precies het zelfde als met komkommers).

Patrick en Sebastiaan beginnen de platen voor de hak uit te snijden, af te bramen en te plaatsen. Aan weerskanten van de hak worden er hoeklijnen aangebracht en onder komt een dikke strip. Hugo begint af te lassen maar kan de achterkant nog niet aflassen want de schroefas moet er nog in.

Bernhard komt meedoen vanaf oktober 2010

Het vlak is zo ver om schilder klaar gemaakt te worden, dat betekend alle putjes oplassen en vlak slijpen, hechten weghalen, alle langsnaden (landen) en stuiken netjes slijpen, een prima werkje voor Yoka en Patrick. Sebastiaan en Hugo zijn het schip zoveel mogelijk deuk vrij aan het maken.

Yoka heeft dagen lang onder het schip liggen slijpen en met resultaat! Haar armen zijn 5 cm langer geworden en een spierballen dat ze nu heeft!!!!! Patrick ook, maar heeft nog steeds geen spierballen!

Sebastiaan, Yoka en Hugo hebben van het onderwater schip tot aan het berghout aan de buitenkant geschuurd, Willem, Bernhard en Patrick zijn de binnenkant aan het voorbewerken. De 2 componenten verf is binnen gekomen dus dat wordt smeren! Yoka, Sebastiaan en Hugo schilderen de buitenkant, Willem en Bernhard beginnen binnen met de kop. We moeten opschieten, want er is regen opkomst. Net voor de ellende klaar, een pracht resultaat, het is meteen een heel ander schip (en dit is alleen nog maar de grond laag)

Door deze grote cosmetische ingreep heeft onze “oude dame” weer een nieuwe onderkant gekregen, nu de bovenkant nog! Word vervolgd.

Will, Berhard en Mahamed gaan ondertussen gestaag door met de luiken. Bernard schildert de luiken zwart en na het richten en aflassen van de “Den” kan de plaats bepaald worden van de onderste klampen.

DSC02333.jpg DSC02332.jpg DSC02331.jpg DSC02323.jpg DSC01094.jpg DSC01090.jpg DSC01085.jpg DSC01073.jpg DSC01055.jpg DSC01036.jpg DSC01010.jpg DSC00990.jpg DSC00982.jpg DSC00977.jpg DSC00970.jpg DSC00962.jpg DSC00958.jpg DSC00947.jpg DSC00945.jpg DSC00943.jpg